While we outrage about fake fatwas popularised by Sanghi websites, like the one against Rohit Sardana that never happened, how are our mainstream news websites any different? The most recent example is that of India Today’s Hindi news channel Aaj Tak. On 10th April 2017, Aaj Tak repeatedly posted a news on its official Facebook page. It was about a ‘recently’ issued ‘fatwa’ in Saudi Arabia stating “men can eat their wives if they are hungry.” This news was posted repeatedly with different pictures.

The reality is that it is neither ‘recent’ nor is it ‘News’. News is a piece of information which is supposed to be ‘current’ and ‘factual’. On the contrary, this is a one and a half-year-old rumour which was quashed as fake when it first came up and became viral. Ironically, India Today’s website ‘DailyO’ itself reported it to be fake back then on 29th October 2015. It was clearly reported on the DailO website that it was a fake fatwa which was going viral on social media. DailyO also stated that the ‘news’ first appeared in a sarcastic column written by a satirst Moroccan blogger called ‘Israfel al-Maghribi’.

So, why is Aaj Tak running a one and a half-year-old fake rumour as ‘current news’? Is the intent to accumulate ‘likes’ on its Facebook page by publishing click-bait articles which tap into a certain anti-Muslim sentiment that pervades in their potential audience? Is Aaj Tak is trying to outrun the various teensy Whatsapp groups spreading communal hatred? This business of hatred in the name of journalism is not new, but the low it has reached in recent times, is not to be found in history.

Article originally published in Hindi on Media Vigil, translated by Sarita Tripathi, edited by Pratik Sinha
Donate to Alt News!
Independent journalism that speaks truth to power and is free of corporate and political control is possible only when people start contributing towards the same. Please consider donating towards this endeavour to fight fake news and misinformation.

To make an instant donation, click on the "Donate Now" button above. For information regarding donation via Bank Transfer/Cheque/DD, click here.
You could follow Alt News posts either via our Facebook page or by following us on Twitter or by subscribing to our E-mail updates.


9
Leave a Reply

avatar
9 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
0 Comment authors
Gold plated journalism: India Today and fake news - HoaxLie NewsThe Instances When India Today Was Ahead Of Times Now & Republic TV In Spreading Fake News – TopTea2017 में गोदी मीडिया द्वारा दिखाई गई सबसे बड़ी झूठी और फर्जी खबरें2017 में भारतीय मीडिया द्वारा पेश की गई शीर्ष झूठी खबरें - Alt NewsTop Fake News Stories Circulated by Indian Media in 2017 | Caravan Daily Recent comment authors
  Subscribe  
newest oldest most voted
Notify of
trackback

[…] Aaj Tak deserves full marks for falling for a story that is so screamingly fake. The “story” carried by India Today’s Hindi channel had its origins in a satirical column by a Moroccan blogger and was quashed in 2015 by Daily O, a website owned by none other than India Today itself. The less said about this so-called newsbreak the better but it does leave us wondering about the motives of Aaj Tak behind circulating such obviously fake stories. You can read more about this fake news in this Alt News article. […]

trackback

[…] Aaj Tak deserves full marks for falling for a story that is so screamingly fake. The “story” carried by India Today’s Hindi channel had its origins in a satirical column by a Moroccan blogger and was quashed in 2015 by Daily O, a website owned by none other than India Todayitself. The less said about this so-called newsbreak the better but it does leave us wondering about the motives of Aaj Tak behind circulating such obviously fake stories. You can read more about this fake news in this Alt News article. […]

trackback

[…] Aaj Tak deserves full marks for falling for a story that is so screamingly fake. The “story” carried by India Today’s Hindi channel had its origins in a satirical column by a Moroccan blogger and was quashed in 2015 by Daily O, a website owned by none other than India Todayitself. The less said about this so-called newsbreak the better but it does leave us wondering about the motives of Aaj Tak behind circulating such obviously fake stories. You can read more about this fake news in this Alt News article. […]

trackback

[…] Aaj Tak deserves full marks for falling for a story that is so screamingly fake. The “story” carried by India Today’s Hindi channel had its origins in a satirical column by a Moroccan blogger and was quashed in 2015 by Daily O, a website owned by none other than India Today itself. The less said about this so-called news break the better but it does leave us wondering about the motives of Aaj Tak behind circulating such obviously fake stories. You can read more about this fake news in this Alt News article. […]

trackback

[…] Aaj Tak deserves full marks for falling for a story that is so screamingly fake. The “story” carried by India Today’s Hindi channel had its origins in a satirical column by a Moroccan blogger and was quashed in 2015 by Daily O, a website owned by none other than India Todayitself. The less said about this so-called newsbreak the better but it does leave us wondering about the motives of Aaj Tak behind circulating such obviously fake stories. You can read more about this fake news in this Alt News article. […]

trackback

[…] मकसद रहा होगा। आप आल्ट न्यूज के इस लेख में इस झूठी खबर के बारे में अधिक पढ़ […]

trackback

[…] मकसद रहा होगा। आप आल्ट न्यूज के इस लेख में इस झूठी खबर के बारे में अधिक पढ़ […]

trackback

[…] This report turned out to be fake. Ironically it was busted by none other than DailyO which also belongs to the India Today group, way back in October 2015. DailyO also stated that the ‘news’ first appeared in a sarcastic column written by a satirist Moroccan blogger. Despite this, Aaj Tak ran a one and a half year old rumour as news. […]

trackback

[…] This report turned out to be fake. Ironically it was busted by none other than DailyO which also belongs to the India Today group, way back in October 2015. DailyO also stated that the ‘news’ first appeared in a sarcastic column written by a satirist Moroccan blogger. Despite this, Aaj Tak ran a one and a half year old rumour as news. […]